Representantskapsmöte S.L.A.N

Den 22 maj var det representantskapsmöte i Stockholm för S.L.A.N (Sveriges Landsråd för alkohol-och narkotikafrågor). Mötet hölls på IOGT-NTO Gården Klara Södra, Stockholm. VNF representerades av Steffen Olsen som också var nominerad till styrelsen, och även blev invald under mötet. Dan Hovslätt blev omvald på, ett år som ordförande.

Under dagen bjöds det på föreläsningar där bland annat Carolina Klüft berättade om Generation Pep och hur vi får Sverige att må bättre. Cancerfondens viktiga arbete och roll kring opinionsbildning belystes av dess ordförande Göran Hägglund där alkoholens påverkan för ökad risk för cancer är en viktigt fråga.

Göran Hägglund är även ordförande för Systembolaget och pratade även om deras om uppgift och betydelse för den svenska folkhälsan. Sedan höll också Peter Moilanen som är chef för NPC (Narkotika Politiskt Centrum) som genom analys, debatt och folkbildning vill bidra till en human, restriktiv narkotikapolitik.